Oleh Ratnawati Mohd Asraf
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
Kertas
ini membincangkan mengenai hasil dari kajian yang dilaksanakan untuk
menilai sikap guru-guru bahasa Inggeris sekolah menengah yang mengajar
bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua di negeri Selangor terhadap
beberapa aspek dalam silibus bahasa Inggeris KBSM.
Tujuan
kajian ini adalah untuk mendapatkan maklumat tentang perkara yang
disukai oleh guru-guru bahasa Inggeris dan yang tidak disukai oleh
mereka dalam silibus bahasa Inggeris yang diperkenalkan. Selain itu,
syor-syor terbaik akan dibuat untuk menambahbaik mutu program bahasa
Inggeris yang ada.
Subjek-subjek
untuk kajian ini dipilih secara rawak dari senarai-senarai lengkap dan
terbaru dalam kalangan guru-guru bahasa Inggeris di negeri Selangor.
Soalan yang diperkembang sendiri digunakan untuk menilai pandangan
mereka terhadap aspek-aspek berbeza dalam silibus bahasa Inggeris KBSM.
Daripada 600 soalan kajiselidik yang dihantar, sebanyak 435 telah
dipulangkan. Namun, hanya 419 sahaja yang boleh digunakan untuk kajian
ini. Ia mewakili kadar pulangan sebanyak 70 peratus.
Kertas
kajian ini membincangkan pandangan guru-guru dan isu-isu yang
dibangkitkan oleh mereka. Ia turut membangkitkan beberapa soalan
mengenai fokus utama bagi silibus pengajaran bahasa Inggeris di Malaysia
dan pandangan mengenai kepentingan bahasa Inggeris bagi mendapatkan
ilmu pengetahuan. Implikasi kajian ini dibincangkan dan beberapa syor
untuk pembuat dasar juga diberikan.
Sumber: MELTA (sini)