Dasar
bahasa Inggeris di Malaysia ini sangat menarik. Pada awal-awal
kemerdekaan Malaysia, bahasa Inggeris dituturkan oleh kelompok
ekspatariat British dan aristokrat Melayu.
Dengan
penubuhan sekolah aliran Inggeris seperti Penang Free School, Victoria
Instution dan King Edward's College, bahasa Inggeris dianggap sebagai
setakah lebih tinggi berbanding dengan bahasa Melayu, bahasa Tamil atau
bahasa Cina Kantonis.
Mereka
yang mempunyai latarbelakang pendidikan Inggeris akan berpeluang
melanjutkan pelajaran ke luar negara dan dijamin mendapat pekerjaan di
jabatan-jabatan kerajaan. Walau bagaimanapun, keadaan sosiobudaya pada
awal kemerdekaan berubah disebabkan oleh peristiwa 13 Mei 1969. Hal ini
telah memaksa kerajaan mengisytiharkan keadaan darurat.
Bagi
mengurangkan ketegangan kaum yang menyebabkan terbitnya insiden itu,
kerajaan telah menggunapakai dasar-dasar yang bermaksud untuk
mengelakkan insiden seumpama itu berlaku lagi. Dalam kes dasar bahasa,
kerajaan telah melaksanakan Akta Bahasa Kebangsaan bagi mendukung bahasa
Malaysia sebagai bahasa kebangsaan dan sebagai penyubur kepada kesatuan
antara bangsa di Malaysia. Bahasa Malaysia diajarkan di setiap sekolah
dan hal ini turut memberikan kesan kepada bahasa Inggeris di Malaysia.
Bahasa Inggeris mula hilang kepentingannya apabila bahasa Malaysia mula
berkuatkuasa sebagai bahasa komunikasi rasmi.
Pada
1991, kerajaan menyedari kepentingan dasar bahasa Inggeris apabila
perdana menteri melancarkan wawasan 2020. Dalam erti kata lainnya,
Malaysia akan menjadi negara maju menjelang tahun 2020. Setiap sektor
diberikan pemangkin bagi memenuhi standard negara maju. Pada ketika ini,
penguasaan bahasa Inggeris dilihat sebagai penting oleh kerajaan kerana
kebanyakan negara maju menggunakan bahasa Inggeris sebagai medium
komunikasi, perdagangan dan perjanjian perdagangan.
Bagi
memperkasa bahasa Inggeris, kerajaan menerusi Kementerian Pendidikan
telah mendraf beberapa dasar termasuklah Pengajaran dan Pembelajaran
Sains serta Matematik dalam bahasa Inggeris. Selepas beberapa tahun
perbincangan, dasar pendidikan berwahanakan bahasa Inggeris diperkenal
pada tahun 2003. Dasar ini menerima maklumbalas bercampur-campur dari
pelajar dan ibu bapa. Terdapat pelajar yang mendapat kelulusan yang baik
disebabkan oleh dasar ini namun terdapat juga pelajar yang menghadapi
kesukaran untuk menyesuaikan diri dengan bahasa Inggeris. Mereka ini
terdiri daripada mereka yang belajar di kawasan pedalaman.
Pada
2012, Kementerian Pendidikan menghentikan dasar ini dan pengajaran
Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris kemudian dikembalikan ke
bahasa Malaysia. Situasi yang sama turut terjadi kepada dasar lain
apabila kementerian menghentikan dasar bahasa Inggeris sebagai subjek
wajib lulus. Hal ini menimbulkan kekacauan dalam kalangan orang awam,
aktivis bahasa, pertubuhan bukan kerajaan dan juga ibu bapa yang
berlatarbelakang pendidikan Inggeris. Kementerian mestilah membuat
tindakan yang konkrit bagi setiap dasar.
Perbincangan
dan persetujuan mestilah memainkan peranan utama. Setiap pihak yang
terlibat mestilah dilibatkan dalam pembuatan dasar yang akan
dilaksanakan. Dasar bahasa Inggeris ini dianggap sebagai dasar awam dan
pelaksanaannya akan meninggalkan kesan kepada pihak yang terlibat. Dasar
sebegini memerlukan banyak wang. Jika dasar ini tidak dapat memenuhi
keperluan setiap golongan dan pihak berkepentingan maka ia tidak dapat
memberi manfaat dan akan menjadi satu pembaziran kepada wang pembayar
cukai.
Nasrul Rahman Ghazali
Kajang, Selangor
Kajang, Selangor